Register van werkende vennoten en helpers: verplichte registratie vanaf 1 juli 2024

Vanaf 1 juli 2024 zijn bouwbedrijven verplicht om via ‘My Enterprise’ informatie over hun werkende vennoten of helpers te delen met de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dit gebeurt aan de hand van een “register van werkende vennoten en helpers”.

Bouwbedrijven krijgen een half jaar de tijd om zich in regel te stellen.

Waarom?

Deze verplichting kadert in de strijd tegen sociale fraude en oneerlijke concurrentie. 

Het register fungeert als een controlemiddel om misbruik van het sociaal statuut van zelfstandigen te voorkomen, vooral door frauduleuze vennootschapsstructuren waarbij heel wat buitenlanders als werkende vennoten actief zijn onder één en hetzelfde BTW-nummer.

Hoe moet je dit doen?

De registraties van werkende vennoten en helpers gebeuren online via de My Enterprise-toepassing.  

Het is de verantwoordelijkheid van de vennootschap (voor werkende vennoten) of de zelfstandige ondernemer (voor de helpers) om de verplichte registraties uit te voeren.
De registraties zijn gratis. 

Info

Meer info over het hoe en wat, vind je in ons adviesartikel 'Register van werkende vennoten en helpers'

Op de website van de FOD Economie vind je meer info over de werking van My Enterprise.
Je kan ook iemand anders een volmacht geven om daarin wijzigingen voor jou te doen. 

Heb je nood aan een volledige screening van je KBO? Bijvoorbeeld: om je NACE-codes, activiteiten, … na te kijken en desgevallend aan te passen? Dan kan je een beroep doen op Liantis. Leden van Bouwunie krijgen een korting van 20%.
              

  • Contact

  • Twain De Hondt

    adviseur en coördinator sociale cel

    sociale wetgeving, arbeidsvoorwaarden, lonen, overuren, buitenlandse tewerkstelling | opleiding en vorming

    02 588 11 01
    twain.dehondt@bouwunie.be

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".