Register van werkende vennoten en helpers

Vanaf 1 juli 2024 zijn bouwbedrijven verplicht om via ‘My Enterprise’ informatie over hun werkende vennoten of helpers te delen met de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Dit gebeurt aan de hand van een “register van werkende vennoten en helpers”.

Bouwbedrijven krijgen een half jaar de tijd om zich in regel te stellen. Voor de werkende vennoten en helpers die al actief waren vóór de inwerkingtreding van deze nieuwe verplichting, is een overgangsperiode gepland. De inschrijving bij de KBO moet in hun geval vóór 31 december 2024 gebeuren.

Waarom?

De strijd tegen sociale fraude en oneerlijke concurrentie.

Het register fungeert als een controlemiddel om misbruik van het sociale statuut van zelfstandigen te voorkomen, vooral door frauduleuze vennootschapsstructuren waarbij heel wat buitenlanders als werkende vennoten actief zijn onder één en hetzelfde BTW-nummer.

De wetgever richt zich specifiek op praktijken waarbij het statuut van een werkend vennoot of diens helper wordt misbruikt voor de uitvoering van arbeidsprestaties.

Welke verplichting?

Vanaf 1 juli 2024 geldt de volgende verplichting:

  • Vennootschappen die actief zijn in de bouwsector (‘werken in onroerende staat’) moeten hun werkende vennoten inschrijven en de informatie bijwerken in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

  • Zelfstandigen die actief zijn in de bouwsector (‘werken in onroerende staat’) moeten hun helpers inschrijven en de informatie bijwerken in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

Wie moet er bij de KBO ingeschreven worden?

  • Iedere werkend vennoot, d.w.z. iedere houder van minstens één aandeel in een vennootschap, die in België persoonlijk een reële activiteit uitoefent binnen die vennootschap zonder dat hij, voor deze activiteit, aangegeven wordt in het stelsel van de loontrekkenden op het ogenblik waarop deze activiteit wordt uitgeoefend.
    Let op: ook de mandataris (zaakvoerder, bestuurder, …) die operationele taken uitvoert!
    En ook de enige vennoot: met andere woorden de vennoot die 100% van de aandelen in bezit heeft.

  • Iedere helper, d.w.z. ieder persoon die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst te zijn verbonden.

Er geldt een uitzondering voor de volgende personen. Zij vallen niet onder deze inschrijvingsverplichting:

  • ongehuwde helpers jonger dan 20 jaar,

  • toevallige helpers,

  • meewerkende echtgenoten.

Wanneer moet de inschrijving gebeuren?

De inschrijving bij de KBO moet gebeuren vóór de start van de activiteiten als werkend vennoot binnen de vennootschap of als helper bij de zelfstandige die actief is als natuurlijke persoon (de geholpene).

Bij stopzetting van de activiteit moeten de gegevens die bij de KBO zijn ingeschreven, worden bijgewerkt binnen de vijftien dagen volgend op de einddatum van deze activiteit.

Overgangsperiode?

Voor de werkende vennoten en helpers die al actief waren vóór de inwerkingtreding van deze nieuwe verplichting, is een overgangsperiode gepland. De inschrijving bij de KBO moet in hun geval vóór 31 december 2024 gebeuren.

Hoe moet je dit doen?

De registraties van werkende vennoten en helpers moeten online uitgevoerd worden via de My Enterprise-toepassing

Het is de verantwoordelijkheid van de vennootschap (voor werkende vennoten) of de zelfstandige (voor de helpers) om de verplichte registraties uit te voeren. Deze registraties zijn gratis. 

Op de website van de FOD Economie vind je meer info over de werking van My Enterprise en de mogelijkheid om iemand anders een volmacht te geven om wijzigingen uit te voeren in My Enterprise. 

Heb je nood aan een volledige screening van je KBO? Bijvoorbeeld: NACE-codes, activiteiten, … Dan kan je een beroep doen op Liantis. De prijs voor een volledige screening, inclusief de registratie van de werkende vennoten bedraagt 30 euro. Door jouw lidmaatschap bij Bouwunie ontvang je hierop een korting van 20%.

Welke gegevens moet je meedelen?

Je geeft volgende gegevens over de werkende vennoten mee:

  • Rijksregisternummer of bis-nummer van de werkend vennoot;

  • Begindatum en, indien van toepassing, einddatum van de activiteit als werkend vennoot binnen de vennootschap.

Voor helpers gaat het om:

  • Rijksregisternummer of bis-nummer van de helper,

  • Begindatum, en indien van toepassing, de einddatum van de activiteit als helper.

Wat zijn de sancties?

Het RSVZ staat in voor de controle van de naleving van deze nieuwe verplichting.

Bij niet-naleving van de inschrijvingsverplichting of bij foutieve inschrijving, riskeert de vennootschap of de geholpene een administratieve geldboete van 500 tot 4.000 euro per vastgestelde inbreuk.

Voor begin 2025 zal er geen enkele sanctie toegepast worden.

Wat zit er nog aan te komen in de strijd tegen sociale fraude?

De registratieplicht voor werkende vennoten en helpers in de bouwsector kadert eigenlijk in een andere maatregel, namelijk de inhoudingsplicht voor sociale schulden in het stelsel van de zelfstandigen.

Het aanleggen van een betrouwbaar register van werkende vennoten en helpers is nodig om de inhoudingsplichtmaatregel correct en efficiënt te organiseren.

Deze maatregel komt er ten vroegste op 1 januari 2026.    
     

  • Contact

  • Twain De Hondt

    adviseur en coördinator sociale cel

    sociale wetgeving, arbeidsvoorwaarden, lonen, overuren, buitenlandse tewerkstelling | opleiding en vorming

    02 588 11 01
    twain.dehondt@bouwunie.be

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".