Tips om uw verkoop digitaal een boost te geven.

Laatst bijgewerkt: 20/11/2020

Wat kan je doen om je verkoop digitaal te boosten? We geven een overzicht in 6 stappen.

Stappenplan verkoop digitaal boosten

  1. Goed communiceren
  2. Je website lokaal bekend maken
  3. Zorg dat klanten kunnen bestellen met eenvoudige stappen
  4. Zet de stap naar een volwaardige webshop
  5. Laat je helpen en begeleiden
  6. Nuttige info en links

1. Goed communiceren

Als je online wil verkopen moet je gevonden worden en je bezoekers op je website uitleggen hoe ze bij jou terecht kunnen voor afspraken, advies en aankopen. Jouw persoonlijke raad is je sterke punt en dus moeten je (potentiële) klanten en bezoekers snel hun weg vinden naar een videogesprek of online aankoop.

  • Zorg ervoor dat je snel gevonden wordt in Google, onder meer door je Google Mijn Bedrijf op te zetten. Naast de vele voordelen op vlak van vindbaarheid kan je er zelfs een gratis website mee opzetten. Lees hier hoe: Zo vinden meer klanten je zaak met Google Mijn Bedrijf
  • Zet op je website updates, informatie en mogelijkheden om met jou in contact te komen
    • Een update dat je open bent (ook op Google Mijn Bedrijf)
    • Een formulier om een videocall aan te vragen, of interesse in een product
    • De mogelijkheid om een afspraak of videocall in te plannen
  • Hier heb je een overzicht van de tools om handig te kunnen videobellen en communiceren met je klanten om te blijven verkopen: Chatten met klanten om te verkopen op afstand
  • Communiceer naar je klanten op je website, via een mailing en op sociale media hoe je online bereikbaar bent.

2. Je website lokaal bekend maken

Corona en de uitdagingen voor onze lokale ondernemers hebben de geesten gerijpt om dichter bij huis (online) te kopen en er zijn dat ook heel wat initiatieven om lokale ondernemers te steunen, onder meer door hen makkelijk online te vinden. Registreer je website en info op website, zeker deze van jouw sector of regio. Links naar je website zorgen voor meer bezoekers en een betere vindbaarheid (ook gekend als SEO of Search Engine Optimisation).

  • Je kan een gratis profiel aanmaken op vinduwaannemer.be en bijhorende gratis stickers bestellen– een initiatief van Bouwunie
  • Het Ondernemersplatform van Unizo dat lokale ondernemers helpt vinden
  • Registeer je op koopinjebuurt.be – een platform van de Vlaamse overheid met steun van o.a. UNIZO
  • Ga na of in jouw stad of regio soortgelijke initiatieven zijn opgezet om lokale ondernemers online te vinden
  • Ook op Facebook zijn er dikwijls interessante lokale groepen.

3. Zorg dat klanten kunnen bestellen met eenvoudige stappen

Je kan een aantal eerste eenvoudige stappen zetten om online te kunnen verkopen:

  • Plaats een bestelformulier online (je kan er een eenvoudig maken met Google forms)
  • Zorg dat mensen kunnen videobellen en neem de bestellingen op
  • Maak een eerste stap met een gratis webshop, bijvoorbeeld met Facebook Shop

4. Zet de stap naar een volwaardige webshop

Een nieuwe webshop starten is zoals een nieuwe winkel openen en vraagt veel voorbereiding. Onder meer de keuze van je CMS (Content Management Systeem) is belangrijk en zal mee bepaald worden door je keuze voor een platform, eventuele samenwerking met een webbureau, een ERP of kassasysteem waarmee je werkt en andere factoren.

Dit zijn enkele belangrijke stappen:

  • Content Management Systeem kiezen (CMS)
  • Betalingsprovider
  • Verzendingspartner
  • Huisstijl van je webshop
  • Inhoud: artikels, product info, foto’s, prijzen etc...
  • Logistiek

Op deze Winkelhier webinars van Unizo legt e-commerce expert Lieven Van De Velde heel mooi uit hoe je je eerste stappen zet en vervolgens je webshop optimaliseert en goed vindbaar maakt.

We geven je ook nog een aantal populaire keuzes van e-commerce oplossingen mee. Al moeten we erbij vertellen dat de keuzes voor een webshop bepaald worden door heel wat factoren. En dat er heel wat goede platformen zijn. Spreek zeker met collega’s, werk samen met partijen die heel wat ervaring hebben en vraag naar een aantal referenties.

  • Platformen zoals Shopify, Tilroy, Weebly, Squarespace, Magento, zijn populair
  • Lightspeed wordt in de Belgische retail veel gebruikt door zaken die ook het kassasysteem gebruiken. Het is immers cruciaal dat de voorraad van je fysieke en online winkel gesynchroniseerd zijn.
  • Zaken die WordPress al gebruiken, zullen eerder kiezen voor e-commerce plugins zoals WooCommerce of Ecwid.
  • Je kan werken met een webbureau dat gespecialiseerd is in webshops, zoals Webhero
  • Telenet biedt met Online Essentials ook een mooie all-in oplossing waar je ook begeleid wordt in je e-commerce stappen

5. Laat je helpen en begeleiden

We zijn er om jullie bij elke stap te helpen en begeleiden of om te antwoorden op jullie vragen. Neem zeker contact met bijvoorbeeld de retail experten van Unizo of de digitale experten van de Digitale Versnelling. Zij zijn er om je bij te staan met eerstelijns gratis advies en zullen je graag vooruit helpen met heel nuttig advies en/of doorverwijzen naar de juiste experten en partners.

6. Nuttige info en links

Verder zijn we er om jullie bij te staan met gespecialiseerde vragen of nuttige info:

Je kan de bijbehorende webinar hier herbekijken: webinar Verkoop digitaal boosten herbekijken.
Hieronder kan je ook de bijbehorende slides downloaden.