Hoe Cube4 de verkoopcyclus succesvol optimaliseert via CRM 

Laatst bijgewerkt: 29/08/2024

Willem Vermassen maakte tien jaar geleden de switch van een commerciële functie bij een multinational naar zijn passie om te werken met de handen. Bij de uitbouw van zijn schrijnwerkerij had hij veel interesse in digitalisering, en meer bepaald in de goede opvolging van offerte tot ondertekende deal. Door het slim inzetten van hun CRM (klantrelatiebeheer), vond hij een manier om de tijdsinvestering in offertes en klantgesprekken te vertalen naar een hoge conversieratio.

Willem vertelt ons in detail hoe hij het verkoopproces aanpakt, van offerte tot en met de betaalde factuur. “Rechttoe rechtaan” zegt Willem, want digitaliseren is geen doel op zich, wel een middel om je efficiëntie te verhogen.

Je leest er meer over in de bijgevoegde pdf, maar hier alvast de tips van Willem.

Verkooptips van Willem via klantenopvoging en facturatie

  • Gebruik een tool die toont wat je nodig hebt om de klant op te volgen, van het begin tot het tekenen van de offerte. Daarmee verhoog je de slaagkans van je verkoop.

  • Je CRM is een handig logboek waarin je samen met je team elke stap registreert en dus ook alles over de klant kan terugvinden.

  • Trek rapporten en behoud zo een goed overzicht van je offertes om ze fase per fase op te volgen.

  • Als je je slaagpercentages ziet groeien op basis van de klantenfeedback is dat niet alleen fijn, het zorgt er ook voor dat de vele tijd die je erin steekt ook opbrengt.

  • Bekijk of er handige integraties beschikbaar zijn, bijvoorbeeld met je boekhoudsoftware om de betalingen op te volgen, waardoor je ook rappels kan versturen.

Digitaliseringstips van Willem

  • Hou bij de softwarekeuze rekening met gebruiksgemak: zorg ervoor dat de voordelen en manier van werken meteen duidelijk zijn.

  • Sta open voor technologie en digitalisatie. Soms is het zelfs beter even te wachten tot het juiste moment, wanneer de tools doorbreken of gebruiksvriendelijker worden.

  • Stel de vraag of je de vele mogelijkheden wel zal gebruiken. Je koopt ook geen wasmachine met duizend knopjes om er maar twee te gebruiken.

  • Zet een nieuwe stap vooruit als je tijd en ruimte hebt om dit te doen. Het is belangrijk om eerst te testen of de verwachte voordelen er ook effectief komen.