RSZ-attesten aanvragen? Dit kan ook elektronisch

Laatst bijgewerkt: 29/08/2024

De RSZ werkt aan de modernisering van haar communicatiemiddelen en maakt vorderingen bij het afschaffen van papieren documenten. Zo kan u bv. vanaf 1/2/2019 in het kader van o.a. de overheidsopdrachten de attesten die de (afwezigheid) van schulden attesteren elektronisch aanvragen.
Maar ook andere documenten kan u elektronisch aanvragen. Dat doet u op de website van de RSZ.
In de hieronder te downloaden folder vindt u wat meer info.

De aanvraag kan gemakkelijk gebeuren via e-mail of via het webformulier op de website van de RSZ.

U duidt aan waarover het gaat:

  • Openbare aanbesteding : aanbestedende overheden kunnen het attest openbare aanbestedingen direct online aanmaken via de onlinetoepassing Telemarc. Als het niet mogelijk is een attest te maken in Telemarc, dan vragen ze het attest aan op de RSZ-website.
  • "Andere", om tegemoet te komen aan de generieke behoefte van bedrijven om over documenten te beschikken die attesteren dat ze hun verplichtingen tegenover de RSZ naleven.

Het afgeleverde document wordt gewijzigd

  • Het gaat om een pdf, die de juiste context weergeeft
  • De attesten worden geauthenticeerd met een digitale ondertekening
  • De droogstempel wordt afgeschaft

De attesten worden elektronisch verzonden aan de bestemmeling

In principe beschikt iedere werkgever over een e-Box : een elektronische en beveiligde brievenbus (GDPR compliant).
De verzending zal op volgende manier gebeuren

  • e-Box + papier : vanaf 01/02/2019
  • papier : voor bestemmelingen die niet over een e-Box zouden beschikken