Maak werk van jouw prijszetting

Laatst bijgewerkt: 08/12/2022

Een sterke prijszetting is het fundament van je bouwbedrijf


Elk project in de bouw is anders. De aard en de omvang van de werken verschilt elke keer. En ook de moeilijkheidsgraad en de arbeidsintensiteit variëren. Vele aannemers, schrijnwerkers, schilders, stukadoors en installateurs weten dat de juiste prijsbepaling voor een project een van hun grootste uitdagingen is.

De dagelijkse ervaring leert spijtig genoeg dat velen bij hun prijszetting geen rekening houden met alle bestanddelen van de kostprijs.

Zo moet je niet alleen rekening houden met de kosten of uitgaven die de werken direct meebrengen maar ook met de algemene werkingskosten.
Voor de uitvoering van 1 m² metselwerk zijn bv. het arbeidsloon van de metser (rekening gehouden met de tijd die het metsen van deze m² vraagt), de kostprijs van de metselstenen (afhankelijk van het aantal stenen en hun eenheidsprijs) en de kostprijs van de mortel (afhankelijk van de vereiste hoeveelheid en de eenheidsprijs van de mortel) directe kosten.
De rekeningen die je moet betalen aan jouw boekhouder, bank, informatica, verzekeringen, camionette, publiciteit … zijn indirecte kosten en die moet je uiteraard ook meetellen in de kostprijs.

Om een goede kostprijsberekening uit te voeren, heb je realistische rendementsnormen en betrouwbare bedrijfsgegevens nodig. Dit is niet altijd evident, zeker niet voor jonge ondernemers. Hierdoor is de verleiding groot om jouw prijs te bepalen in functie van de concurrenten. Maar dit is niet zo’n goed idee. Pas als je weet wat de echte kostprijs is van jouw werk, weet je wanneer je winst zal maken en wanneer niet. Pas dan kan je voor elke klant telkens de juiste (verkoop)prijs geven.

Bouwunie heeft een handige brochure met tips en organiseert regelmatig opleidingen waarmee je de kostprijsberekening helemaal onder de knie krijgt. Neem een kijkje op onze Bouwacademie voor de eerstvolgende data.