Al 38 gemeenten tekenden het Charter Werftransport

Hoe ga je hiermee om?
Interview met Hervé Demeyere (Persyn)

Dit voorjaar staat de teller op 38 gemeenten die het Charter Werftransport tekenden. Al deze gemeenten willen samen met de VSV, de Vlaamse overheid, de VVSG, FEMA, de Confederatie Bouw en Bouwunie werken aan bereikbare en veilige schoolomgevingen tijdens bouw- en wegenwerken. Het Charter laat aannemers en gemeenten overleggen en duidelijke afspraken maken over het werfverkeer. Hervé Demeyere (gedelegeerd bestuurder Persyn) vertelt hoe bouwbedrijf Persyn hiermee omgaat. “Een vlotte en continue informatie-uitwisseling met de coördinerende ambtenaar is cruciaal voor het succes van het Charter Werftransport.”

De firma Persyn uit Zwevegem vernieuwde vorig jaar een toevoerwaterleiding voor de Watergroep in de Béthunelaan in Kortrijk. Dat is een omgeving met veel scholen. We vroegen aan gedelegeerd bestuurder Hervé Demeyere naar zijn ervaringen met het Charter Werftransport.

“Het Charter Werftransport zorgde er concreet voor dat we tijdens de ochtend- en de avondspits zoveel mogelijk transport vermeden ter hoogte van de scholen”, legt Hervé Demeyere van Persyn uit. “Het ging over de afvoer van grond, de aanvoer van zand en gestabiliseerd zand en de aanvoer van buizen. De omleiding werd in samenspraak met de gemeente vastgelegd. We reden niet met tractoren en borstelden de openbare weg als die vuil was. We begonnen om 7 uur zodat het belangrijkste transport al achter de rug was toen de schoolpoorten opengingen”.

Overleg en communicatie zijn cruciaal

“Er is in Kortrijk een minderhindercoördinator die als Charter-aanspreekpunt fungeert. Het overleg verliep erg vlot en constructief. Die goede communicatie startte al vroeg. Zo bepaalden we vooraf, in overleg, het alternatieve traject en maakten we duidelijke afspraken. Op die manier was iedereen al zoveel mogelijk op de hoogte. Maar ook tussentijds was er voortdurend overleg. De samenwerking tussen de minderhindercoördinator en onze werfleider verliep in een constructieve sfeer.”

Geen verbod, wel extra alertheid

“Onze leveranciers schakelen voor hun leveringen soms een transportfirma in die meer dan een klant moet bedienen. Die leveringen komen soms ook van ver en het aankomstuur is dan zeer moeilijk in te schatten. Dit is moeilijk oplosbaar. We kunnen zo’n vrachtwagen geen uur laten wachten. Alle transport weren bij het begin en het einde van de schooldag is dus erg moeilijk. Maar het Charter zorgt er wel voor dat iedereen alert is voor de verkeersveiligheid. We hebben er bijvoorbeeld ook voor gezorgd dat onze werf volledig afgesloten was. Rijden op de werf gebeurde totaal onafhankelijk van ander vervoer.”

Iedere werf is anders en verdient een aanpak op maat

“Het is belangrijk dat ondernemers en gemeenten een compromis vinden. Iedere werf is anders en dit moet geval per geval beoordeeld worden. Het al te strikt toepassen van algemene regels kan tot hoge kosten leiden voor de werf. Als iedereen zijn gezond verstand gebruikt, begrip opbrengt voor elkaars belangen en als het moet wat water bij de wijn doet, is een goede, voor iedereen aanvaardbare oplossing nooit veraf.”

Nog een laatste tip

Nog een belangrijk aandachtspunt voor de gemeenten om van het Charter Werftransport een succesverhaal te maken, gaat over het lastenboek. “Het zou goed zijn dat de gewenste route al bij het lastenboek is gevoegd. Aannemers kunnen daar dan meteen rekening mee houden, ook bij hun prijsvorming. Op die manier is er duidelijkheid en dit vermijdt discussies over onvoorziene extra werken en prijsstijgingen.”

“Ik heb ondervonden dat het belangrijk is om vooraf goede afspraken te maken. De alternatieve route of routes moeten zo goed mogelijk op voorhand gekend zijn. En een vlotte en continue informatie-uitwisseling met de coördinerende ambtenaar is echt cruciaal voor het succes van het Charter Werftransport ”, getuigt aannemer Hervé Demeyere van de firma Persyn.

Info

Meer info over het Charter Werftransport en de contactpersonen per gemeente vindt u op www.charterwerftransport.be