Belangrijke wijziging voor bronbemaling en grondwatergebruik

De laatste vier jaren wordt Vlaanderen geconfronteerd met lange droge periodes en zeer lage grondwaterstanden. En dit heeft zeer nadelige gevolgen voor de waterbeschikbaarheid. In periodes van droogte en maatregelen die watergebruik beperken, is er in de media verontwaardiging over het grondwater dat bij werven opgepompt wordt en in de riolering verdwijnt. Slimmer omgaan met ons grondwater en tijdelijke bemaling in de strijd tegen droogte en waterschaarste, is dus het devies. Maar het dient wel haalbaar en betaalbaar te blijven voor onze bouwbedrijven natuurlijk.

De VLAREM-trein 19 nadert haar eindstation. Op 16 november 2022 werd immers de VLAREM-trein 2019 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit besluit wijzigt voornamelijk VLAREM II en VLAREL. Het betreft een actualisering op basis van onder meer de best beschikbare technieken naast enkele optimalisaties, kleinere aanpassingen en errata. Dit zijn belangrijke wijzigingen voor bronbemalingen bij bouw- of infrastructuurwerken met een nieuwe definitie voor de verlaging van het grondwaterpeil, extra eisen qua debietmeting en meer verplichtingen van de boorbedrijven (melding, informatieverplichting, toelatingsvoorwaarden,…). Klik hier voor het VLAREM-trein 19 Besluit, overgangsbepalingen en de meest wezenlijke wijzigingen

Daarnaast is er ook nog het wetgevend traject rond de VLAREM-grondwatertrein die nog loopt. Bouwunie-aannemers Dirk Hellemans en Hervé Demeyere hebben hier vanuit de ruwbouw en wegenbouw feedback gegeven op de ontwerpteksten rond de herziening van deze wetgeving.