Bouwunie bij De Inspecteur over Ombudsdienst Bouw


De Inspecteur op Radio 2 kaartte de hele week bouwproblemen aan en pleit voor een Ombudsdienst Bouw.

Bouwunie-gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens reageerde in de uitzending van vrijdag op een positieve manier.

Er is duidelijk nood aan een meldpunt waar mensen met hun klachten terecht kunnen. Waar ze tips en informatie krijgen. Over wat ze kunnen doen en waar ze moeten aankloppen. Maar dat zeker ook preventief werkt en tips geeft over waarop mensen die willen (ver)bouwen moeten letten, wat ze moeten controleren en waar, ... Dit kan helpen om cowboys van de markt te halen. Want bouwproblemen voorkomen is beter dan ze achteraf te moeten rechtzetten. Bouwunie heeft trouwens een checklist met tips voor toekomstige (ver)bouwers. Deze checklist “Hoe herken je een goede aannemer” is te vinden op de Bouwunie-website www.vinduwaannemer.be.

Zo’n ombudsdienst kan een nieuwe dienst zijn. Een andere denkpiste is het uitbreiden van de bevoegdheden van de Verzoeningscommissie Bouw die zich nu enkel kan buigen over technische geschillen en waar beide partijen akkoord moeten gaan om deze commissie inderdaad in te schakelen.

Daarnaast is Bouwunie van mening dat er een goed evenwicht moet zijn tussen het gemakkelijk kunnen starten van een bedrijf - waar wij als ondernemersorganisatie uiteraard vóór zijn, én het waarborgen van een zekere kwaliteit, wat voor Bouwunie en de vele bonafide bouwbedrijven erg belangrijk is.
Dit laatste is de jongste tijd meer in het gedrang gekomen. Door de afschaffing van de vestigingswet en eerder van de registratiecommissies. En ook door het toelaten van bijklussers allerhande die aan geen enkele eis of norm onderworpen zijn. Daar is dus ook nog werk aan de winkel.

Herbeluister De Inspecteur van vrijdag 6 september vanaf minuut 13 via deze link (klik).