Bouwunie-Congres 2017

Op 25 november organiseerde Bouwunie naast het trainingscentrum van de Rode Duivels in Tubeke haar jaarlijkse congres onder de veelzeggende titel ‘Laat uw bouwbedrijf niet tackelen’. “Dit is een moment voor reflectie en inspiratie”, opende gedelegeerd bestuurder Hilde Masschelein de voormiddag. “De bouw staat immers voor grote uitdagingen en ingrijpende veranderingen.” Onder leiding van presentator Maarten Vangramberen belichtten diverse videogetuigenissen en sprekers zes strategieën waarmee aannemers gevat kunnen inspelen op die veranderingen. Die zes omvatten samenwerking, specialisatie, innovatie, talentmanagement, marketing en inzicht in de juiste marktprijs. Elke strategie werd ingeleid door een korte vergelijking met de voetbalwereld, verzorgd door tweevoudig Gouden Schoen Franky Van der Elst.

1 + 1 kan meer zijn dan 2 als je kennis bundelt in een samenwerking, maar je mag zeker niet blind zijn voor de boobytraps, vernamen we van Nadia Schepens (Bouwunie). Specialisatie maakt een aannemer op heel veel manieren sterker, maar je moet de evoluties in je niche wel goed opvolgen, aldus Jo Kusseneers (Bouwunie). Innovatie is een dagelijks gegeven in de bouw en levensnoodzakelijk voor de toekomst van bouwfirma’s, ook de kleine, vertelde Jan Desmyter (WTCB). In innovatie bekleedt digitalisering een belangrijke rol, zonder dat dit grote investeringen hoeft te vergen, wist Stijn Vander Plaetse (Telenet Business). Talent aantrekken en in het bedrijf houden vergt de nodige inspanningen, maar werkgevers kunnen rekenen op steun van heel wat partners, gaven David Engelen (Accent Construct) en Geert Ramaekers (Constructiv) mee. Passie voor wat je doet, een ijzersterk verhaal dat je kan samenvatten in 60 seconden en focus op de klant zijn de ingrediënten van een geslaagde marketing, legde Peter Desmyttere van het gelijknamige marketingadviesbureau voor KMO’s uit. Vergeet zeker je website en de sociale media niet, voegde Ann Derous (FCR Media) daaraan toe. Een correcte uurprijs hangt niet alleen af van de effectieve werkuren, maar ook van een heleboel omstandigheden, adviseerde Jean-Pierre Waeytens (Bouwunie). Bouw zeker geregeld een evaluatiemoment in met je boekhouder, vulden de experts van SBB Accountants & Adviseurs aan.

Voor de ludieke slotnoot zorgde Karl Raats die meteen enkele alternatieve tips formuleerde. Waardeer expliciet goede prestaties. Moedig je medewerkers aan om mee oplossingen voor problemen te zoeken. Bekijk de dagelijkse werking eens uit een compleet andere hoek. Op het netwerkmoment achteraf vielen alleen maar positieve reacties te sprokkelen. Deklat binnen! heet dat volgens Maarten Vangramberen.

Een uitgebreid verslag vindt u in de volgende editie van Bouwnieuws! (in uw brievenbus op 13/12/17)