“Dat kan beter Engie”

Open brief TAV van ENGIE

“Dat kan beter Engie”

“Stel, je verwarmingsketel begeeft het putje winter. Dat wordt afzien, je mag al blij zijn dat er binnen drie weken iemand kan langskomen om je te helpen, het gaat nog vlugger als je het zelf doet… daarom staan de chauffagisten van Engie klaar om u te helpen.” Deze radioreclame krijgen we nu al een aantal weken te horen. En steeds opnieuw komen onze haren recht te staan.

Komaan Engie, dat kan beter. Goed dat jullie een nieuwe dienstverlening in de markt zetten, maar waarom de installateurs en professionelen in een slecht daglicht plaatsen? Jullie doen er trouwens zelf vaak beroep op, onder andere via de vele overnames. Wat voor zin heeft het aan nestbevuiling te doen? Jullie zitten met deze dienstverlening toch in dezelfde sector en beroepscategorie als alle andere installateurs en zelfstandigen in de bouw?

Deze campagne getuigt van weinig respect ten opzichte van de 3700 professionele Vlaamse installateurs die dagelijks met passie en toewijding in de weer zijn om hun klanten een optimale service te bieden. Het is bij uitbreiding een respectloze en neerbuigende campagne naar alle zelfstandige ondernemers toe. Nochtans geen onbelangrijke klanten van jullie.

Bouwunie heeft een sterke sectorwerking Technieken en neemt het op voor alle installateurs en chauffagisten die zich uit de naad werken voor hun klanten en die door u op deze goedkope wijze geschoffeerd worden. Onze zelfstandige installateurs, onze bedrijfsleiders van onze KMO’s, hun medewerkers, … allemaal doen ze hun uiterste best om geen enkele klant in de kou te laten staan, zeker niet tijdens de aankomende winterperiode. Ze weten dat ze het druk gaan hebben, ze weten dat hun privéleven het deels zal moeten vergelden, maar ze doen het met volle goesting en overgave. Steeds opnieuw en onvermoeibaar.

De klanten van onze installateurs zullen hen ook buiten de werkuren persoonlijk kunnen contacteren wanneer er problemen zijn met hun verwarming. Of dat nu ’s avonds is of in het weekend. En ze zullen niet eerst hun taal moeten kiezen en in een wachtrij geplaatst worden. Onze installateurs zullen indien nodig snel uitrukken om hun trouwe klanten ten dienste te zijn. Geen enkele zelfstandige installateur of chauffagist, geen enkele bedrijfsleider van een KMO, zal zijn klant – zoals jullie onterecht beweren in uw bedenkelijke radiospot – weken, laat staan maanden, laten wachten wanneer de verwarming het tijdens de winter begeeft.

Dus neen Engie, onze installateurs laten de mensen niet in de kou zitten. Misschien verrassend voor jullie, maar het voortbestaan van KMO’s hangt af van de service – en bij uitbreiding ook de dienst na verkoop – die ze bieden aan hun klanten.

Jullie hebben natuurlijk het volste recht jullie diensten in de markt te zetten. Maar wees alstublieft de volgende keer iets creatiever, positiever en origineler in jullie campagne en respecteer uw vele kleine en dappere collega’s.

Namens alle zelfstandige installateurs en KMO’s, alsook alle chauffagisten die geschoffeerd werden door uw smakeloze spot.

Ik wens u een warme winter toe,

Jean-Pierre Waeytens
Gedelegeerd bestuurder Bouwunie