Misleidende praktijken en oplichters : Laat u niet strikken !

U ontvangt ongevraagd een “factuur” voor de publicatie in een of andere gids of website. U kan goedkope materialen bestellen, mits geld te storten op een buitenlandse rekening enz. Gaat u in op dergelijke aanbiedingen, dan zijn de problemen meestal niet veraf: van de gedane beloftes komt niets in huis, wanneer u bij de firma protesteert, vallen uw klachten in dovemansoren, en uw geld … dat ziet u nooit meer terug.

Mag ik dan echt op geen enkele brief meer ingaan van een onbekende of een buitenlands contract ondertekenen? Natuurlijk wel. Het komt er vooral op aan om de goede - of slechte - bedoelingen van uw contractspartij te achterhalen. Wees steeds voldoende kritisch. Laat u in ieder geval niet onder druk zetten; wik en weeg het aanbod. Als u nadien beslist het avontuur toch aan te vatten, dan hebt u het op zijn minst doordacht gedaan.

Een aantal tips:

  • Teken nooit overhaast of onder druk een contract, zeker wanneer het om aanzienlijke investeringen gaat. Wat maken die 24 uur verschil voor uw toekomstige partner? Voor u geeft het wel de mogelijkheid om zich te informeren, de gegevens van de onderneming te controleren …
  • Wees kritisch en durf de nodige vragen te stellen: u hebt recht op informatie.
  • Wees voorzichtig met contracten die opgesteld zijn naar buitenlands recht. In België zijn wij meestal onvoldoende vertrouwd met buitenlandse rechtstelsels. Het wordt dan ook heel moeilijk om in bepaalde discussies u correct te verdedigen.
  • Agressieve verkoopstechnieken hanteren, is op zich niet strafbaar: het is aan u om de aanbieding te nemen of te laten.
  • Wordt u gevraagd om een telefoongesprek te mogen opnemen, weet dan dat dit meestal tot doel heeft uw mondeling akkoord te registreren en er bewijskracht aan te geven.
  • Ruikt u onraad nadat het contract is ondertekend, en wordt u de factuur toegestuurd, betaal dan nooit onmiddellijk, maar protesteer aangetekend! Probeer in ieder geval de briefwisseling op gang te houden, want ook hier kan stilzwijgen geïnterpreteerd worden als toestemmen. Bovendien rekt u de tijd een beetje, en kan u zich zodoende laten adviseren door een deskundig iemand.

U kan met uw klachten of meldingen terecht bij Bouwunie, juridisch adviseur Nadia Schepens, nadia.schepens@bouwunie.be of fax 02/238.06.11.

Met uw klachten of meldingen over telecom-operatoren:
Ombudsman Telecom
Dhr. Luc Tuerlinckx
Barricadenplein 1
1000 Brussel
tel. 02/223.09.09
fax 02/219.86.59
www.ombudsmantelecom.be
Let wel, u moet zelf eerst proberen om met het telecombedrijf tot een regeling te komen. Pas wanneer dat niet lukt, kan u de ombudsman inschakelen. Met de klacht verstuurt u ook een kopie van het dossier.