Nieuwe regels voor rapportering controles torenkranen

Op 8 februari 2021 verscheen de nota die de rapportering van controles van torenkranen door een EDTC (Externe Dienst Technische Controle) behandelt. We overlopen met Peter Goetschalckx, technisch expert Hijs-en hefwerktuigen bij BTV, de belangrijkste wijzigingen, zowel voor de keuringsorganismen als voor de gebruikers en eigenaars van de torenkranen.

Vanaf wanneer is deze nota van kracht?

De wijzigingen die we hier toelichten zijn al van toepassing sinds 1 maart 2021.

Op welk type hijs-en hefwerktuigen zijn de wijzigingen van toepassing?

De wijzigingen zijn enkel van toepassing op de rapportering van controles van torenkranen in verslagen door een EDTC. Voor andere hefwerktuigen, waaronder ook andere kraantypes, blijft nota 6232 nog van kracht.

Wat zijn de wijzigingen?

De bedoeling is dat het verslag begrijpelijker wordt voor de beheerder van de torenkraan en dat het besluit meteen opvalt.
Hiervoor gebruiken we een kleuraanduiding waarbij:

  • groen staat voor een volledige goedkeuring (de kraan mag verder gebruikt worden)
  • geel voor een goedkeuring met opmerkingen (de kraan mag verder gebruikt worden maar de opmerkingen moeten zo snel mogelijk verholpen worden);
  • rood voor een volledige afkeuring (de kraan mag niet meer gebruikt worden tot de opmerkingen verholpen zijn).

Wat als mijn torenkraan volledig wordt afgekeurd?

De EDTC formuleert het besluit op een zeer duidelijke manier zodat het voor de opdrachtgever duidelijk is welk gevolg hij hieraan moet geven.
Belangrijk is dat de overheid (FOD WASO ) een actielijst heeft opgemaakt die de EDTC’s dienen te volgen. Deze actielijst bevat alle opmerkingen die onmiddellijke buitendienststelling met zich meebrengen. Graag geven we deze hier alvast mee zodat eigenaars van de torenkranen zich goed kunnen voorbereiden.

Wat verandert er voor de eigenaar van de torenkraan waarop de controle moet uitgevoerd worden?

De belangrijkste wijziging zit in de voorbereiding: er dient nl. een opstellingsfiche voorgelegd te worden waar volgende elementen zeker aan bod komen:

  • Berekeningsnota of studie van de stabiliteit van de ondergrond;
  • Eventuele windstudie;
  • Keuring van de voedende generator of het voedende laagspanningsbord;
  • De aanwezigheid van een handleiding, het kabelattest,..

Belangrijk is dat de eigenaar van de torenkraan deze fiche volledig ingevuld en ondertekend moet aanleveren aan het keuringsorganisme. Het ontbreken van deze fiche leidt automatisch tot een buitendienststelling van de torenkraan.

Naast het verslag en de voorbereiding van de keuring, zijn er nog wijzigingen ?

Zeker! Zoals je weet is er elke drie maanden een periodieke controle en één keer per jaar een grondig nazicht van het mechanisme en structuur van de torenkraan. Deze jaarlijkse controle zal uitgebreider zijn. Effectieve testen van de lastmomentbegrenzing op de werf is nu ook voorzien. Praktisch wil dit zeggen dat er op de werf testgewichten moeten voorzien worden. Geen geijkte gewichten voor alle duidelijkheid. Het volstaat een last (pallet met stenen bijvoorbeeld) te hebben die we kunnen gebruiken. Onze keurders zullen een dynamometer bij hebben om het gewicht van het testgewicht te kunnen bepalen. Met het testgewicht wordt dan nagekeken of de lastmomentbegrenzer goed is afgesteld. Het is zeker raadzaam een onderhoudstechnieker aanwezig te hebben, mochten er problemen zijn.

BTV voert deze keuring graag voor u uit.
Hier kan u uw offerte aanvragen: www.btvcontrol.be