Opgelet: factuurfraude zit weer in de lift

Ze zijn opnieuw in opmars: fraudeurs die facturen uit de postbus vissen en er hun eigen rekeningnummer op zetten. Slachtoffers betalen dan nietsvermoedend bedragen -soms erg grote- op een fout rekeningnummer. Bovendien zijn ook digitale facturen niet meer veilig, zo waarschuwt de overheidsdienst Economie in "De inspecteur" op Radio 2.

Enkele jaren geleden liep het al eens de spuigaten uit met dat soort van factuurfraude. Toen lanceerde de FOD Economie een campagne om het fenomeen in te dijken. Dat lukte ook aardig: het aantal aangegeven gevallen daalde drastisch tot 71 in 2018. De totale schade bedroeg zo’n 500.000 euro. Maar nu zit het fenomeen weer in de lift. In de eerste 6 maanden van dit jaar kwamen er al 76 meldingen binnen bij de FOD Economie. Bovendien maakten de fraudeurs opvallend meer geld buit: 1,2 miljoen euro.

Let dus goed op. Als u een factuur betaalt. Maar besteedt ook extra aandacht aan de manier waarop u zelf facturen opstuurt. Enkele nuttige tips.

Betaal geen vervalste facturen: tips voor klanten

  • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of officiële website van de leverancier.
  • Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt. Ook als het de eerste factuur is die u ontvangt van een leverancier, neemt u best even de tijd het rekeningnummer na te kijken vooraleer u betaalt.
  • Contacteer in geval van twijfel het bedrijf.

Vermijd dat uw klanten een vervalste factuur betalen: tips voor ondernemers

  • Plaats uw rekeningnummer niet alleen op uw facturen, maar ook op uw bestelbonnen en op uw website.
  • Spreek met uw klant duidelijk af op welk rekeningnummer hij moet betalen. Vraag uw klanten het rekeningnummer na te kijken alvorens te betalen.
  • Vermijd meldingen op uw enveloppen, zoals de naam of het logo van uw bedrijf. Verstuur uw facturen m.a.w. in een "witte" enveloppe. En vermijd, bij het gebruik van vensterenveloppen, dat het woord "factuur" leesbaar is door het venster.

Wat als een klant een vervalste factuur betaald heeft?

  • Vraag de klant zo snel mogelijk zijn bank te contacteren en de bank van het rekeningnummer naar waar hij heeft overgeschreven om de fraude te melden.
  • Dien klacht in op meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur”). Automatisch wordt de melding doorgestuurd naar de politie en bpost zodat zij de melding ook kunnen onderzoeken.
  • Neem direct contact op met uw klanten die op hetzelfde moment een factuur kregen. Zo kan u bijkomende fraudegevallen voorkomen.

Meer informatie over factuurfraude en hoe ze te vermijden

Alle informatie is te vinden op factuurfraude.belgie.be

Lees ook onze nuttige tips en info over factuurfraude en hoe ze te voorkomen.