Stad Kortrijk en bouwsector ondertekenen Werftransportcharter

Momenteel is er een grote bouwactiviteit in de stad Kortrijk. Dat is merkbaar aan de vele werven. In de binnenstad alleen al zijn hiervoor meer dan 80 vergunningen verleend. Dit heeft een impact op de mobiliteit en de verkeersveiligheid. De stad wil daarom goede afspraken maken met de bouwsector. Hierover zijn constructieve onderhandelingen gevoerd met de Confederatie Bouw, de Bouwunie en tal van aannemers.

Een aantal duidelijke afspraken over werftransporten worden nu vastgelegd in een charter. De bouwsector van haar kant neemt het engagement om de werftransporten aan te passen aan de omgeving waarin ze werken. De stad van haar kant is uiteraard bereid om uitzonderingen toe te staan op basis van specifieke werfgebonden aspecten.

Dit zijn de belangrijkste doelstellingen uit het werftransportcharter:

  • De bouwsector verbindt zich ertoe om geen werftransport in de schoolomgevingen toe te laten tijdens de begin- en einduren van de scholen.
  • Geen werftransport met tractor in de bebouwde kommen en de schoolomgevingen van de stad Kortrijk. Hierop kan een uitzondering aangevraagd worden bij de Minder Hindercoördinator van de Stad Kortrijk.
  • Er worden inspanningen gedaan om de werfroutes proper te houden.

De sector is zelf ook tevreden over het resultaat: “Op vraag van het stadsbestuur werd voorafgaandelijk overlegd, wat zeer positief werd onthaald door de afgevaardigde aannemers. We zijn blij dat er op een constructieve manier dergelijk charter werd opgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met de diverse partijen en mogelijkheden.”

Dit charter is in het belang van een dynamische stad waarin heel veel geïnvesteerd wordt. Het komt de veiligheid van de mensen ten goede en het honoreert de beroepsfierheid van de bouw- en transportsector. Het charter zal na één jaar geêvalueerd worden op de doeltreffendheid.