UBO: FOD Financiën verschuift deadline naar eind augustus

Sinds 2019 moeten alle vennootschappen (maar ook vzw’s e.d.) hun uiteindelijk begunstigden registreren in het UBO-register.

Hier is in oktober een verplichting bijgekomen. Via het online platform moet een document worden bijgevoegd dat aantoont dat de informatie over de uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeurig en actueel is.
Dat kan een kopie van het aandelenregister zijn, de statuten van de vennootschap, een aandeelhoudersovereenkomst, notariële akte, …
Die documenten moeten aantonen dat de verstrekte informatie met betrekking tot een uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeurig en actueel is.

Niet iedereen kan deze documenten raadplegen, enkel de bevoegde autoriteiten.

Deadline verschoven van 30 april naar 31 augustus

Informatieplichtigen die de registratie na 11 oktober 2020 in orde brengen, laden deze documenten op bij de registratie.

Informatieplichtigen die vóór 11 oktober 2020 zijn geregistreerd hebben tot 31 augustus 2021 om de documenten op te laden. Dat was eerst 30 april maar de FOD Financiën heeft de deadline verlengd tot 31 augustus.

Meer duidelijkheid

Omdat over de aard van de bewijsstukken in de praktijk veel onduidelijkheid bestond, heeft de FOD Financiën enkele verduidelijkingen toe­gevoegd aan het 40 pagina’s tellende FAQ-document op zijn website. Het is nu bijvoorbeeld duidelijker wie moet worden geregistreerd als begunstigde in bijzondere situaties en welke juridische entiteiten geen UBO’s moeten registreren. De FOD vermeldt nu ook specifiek welke informatie juist zichtbaar is voor het ‘grote publiek’ en wat moet worden ondernomen om niet in het UBO-register te worden opgenomen.

De FOD Financiën zegt werk te maken van een gebruiksvriendelijke e-service. Nieuwe koppelingen zullen het mogelijk maken gemakkelijker documenten toe te voegen aan het UBO-register.

Info

Voor meer info raadpleegt u best uw boekhouder