Opstartproblemen kilometerheffing inderdaad weg, ongenoegen niet
Compensaties zijn ontoereikend
Na 6 maanden werking maakt Viapass een eerste, positieve, balans op van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Bouwunie bevestigt dat de opstartproblemen grotendeels van de baan zijn. Maar dat kan niet gezegd worden van het ongenoegen. Bouwbedrijven ervaren de km-heffing nog steeds als een zware rompslomp, met discriminerende sancties en vooral een serieuze kostenverhoging. Ze kunnen die extra kosten meestal niet doorrekenen.
Inzake rompslomp hebben de bouwbedrijven vooral opmerkingen over de facturatie en de km-overzichten. Bij betaling met een kredietkaart is het quasi onbegonnen werk om de heffing te controleren op haar correctheid. Dit is ontoelaatbaar en moet volgens Bouwunie spoedig worden opgelost. Het is ook oneerlijk en zelfs discriminerend dat buitenlanders vaak ontsnappen aan de opgelegde boetes. De inning ervan kan bijna uitsluitend wanneer de buitenlandse chauffeur wordt tegengehouden. Belgische bouwbedrijven, met hun zetel of vaste inrichting in België, kunnen uiteraard niet ontsnappen. Om deze discriminatie weg te werken stelt Bouwunie voor om de bedrijven die in België gevestigd zijn, hier een vaste inrichting of een vaste vertegenwoordiger hebben, voldoende tijd te geven om problemen met hun OBU op te lossen zonder risico op een boete. Voor deze bedrijven suggereert Bouwunie het optrekken van de tolerantietijd of “respijttijd” van 3 uur naar 8 uur. Bouwunie pleit voor continu overleg met Viapass om alle pijnpunten op te lossen.
De hoogte van de km-heffing is ook een grote bron van ergernis. Bouwbedrijven die vaak op de baan zijn om o.a. werven te bevoorraden, stellen vast dat hun maandelijkse kost van de kilometerheffing 2 tot 4 maal hoger ligt dan hun vroegere kost van het eurovignet en de verkeersbelasting. De compenserende maatregelen (d.i. afschaffing eurovignet en verlaging verkeersbelasting) schieten dus tekort. De grootste frustratie is dat de bouwbedrijven deze extra kost meestal niet kunnen doorrekenen naar de opdrachtgever of klant.
Tot slot vraagt Bouwunie aan de Vlaamse overheid om de niet onaanzienlijke inkomsten van de km-heffing te gebruiken voor de noodzakelijke investeringen in de modernisering, uitbreiding, herstel en onderhoud van ons wegennet.