93% bouwbedrijven denkt na over milieuvriendelijker wagenpark

Morgen start het 95e Autosalon op de Heizel in Brussel voor het grote publiek. Dit jaar staan de lichte bestelwagens in de schijnwerpers. Een gretige afnemer van bestelwagens is de bouwsector. Bouwunie organiseerde in de aanloop naar het Autosalon een korte enquête bij haar leden-bouwkmo’s. Hieruit blijkt dat vandaag zo goed als alle bouwbestelwagens dieselvoertuigen zijn, maar dat de bereidheid om over te stappen naar een milieuvriendelijker wagenpark erg groot is.

71% van de ondervraagde bouwbedrijven plant de aankoop van een nieuw voertuig in de loop van de volgende maanden. Bij 72% van hen gaat het om een bestelwagen. 10% gaat een vrachtwagen aankopen.

Op de vraag of ze concreet de overstap naar een meer milieuvriendelijk wagenpark plannen (lees: geen dieselvoertuig meer), antwoordt 33% “ja” en 60% “misschien”. Hun voorkeur gaat uit naar plug-in hybride voertuigen (combinatie benzine en batterij) (61%), CNG-voertuigen (aardgas) (26%), batterij-elektrische voertuigen (100% elektrisch) (17%) of voertuigen op brandstofcellen (bv. waterstof) (12%).

Bij de helft van deze bouwbedrijven is hun keuze geïnspireerd door de fiscale voordelen én door de lagere milieu-impact van deze voertuigen. 1 op 3 vindt het afstappen van dieselvoertuigen de normale evolutie. Bij 1 op 4 past dit binnen het milieubeleid van het bedrijf. Heel wat aannemers verwijzen expliciet naar de lage-emissiezones die de steden invoeren. Wie in de stad aan het werk wil blijven, zal wel moeten overschakelen.

Diegenen die de overstap naar milieuvriendelijkere bedrijfsvoertuigen niet overwegen, vinden dit nog te vroeg. De hogere aankoopprijs, het gebrek aan laadpalen, het beperkte bereik van sommige voertuigen en het kleine aanbod houdt hen tegen.