Bouwactiviteiten mogen niet stilvallen

Door de stijgende coronacijfers wordt door virologen terug over een verregaande lockdown gesproken. Bouwunie rekent erop dat er voor de bouwsector geen veranderingen worden doorgevoerd. “We hebben een goed werkend en gedragen sectorprotocol met strenge en correcte hygiëne- en veiligheidsmaatregelen. We gaan ervan uit dat, mits het absoluut respecteren van deze voorschriften, alle werkzaamheden in de bouw mogelijk blijven. De focus moet liggen op de handhaving van de maatregelen”, zegt gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens.

Tijdens de eerste golf van het coronavirus werd samen met alle sociale partners uit de bouw een sectorprotocol afgesloten. Daardoor kon de bouw de voorbije maanden veilig aan de slag. “We pleiten voor een correcte naleving en goede handhaving van de toen afgesproken maatregelen. Bouwunie heeft hier de voorbije maanden sterk over geïnformeerd en gesensibiliseerd. We moeten absoluut vermijden dat de bouw weer stilvalt. De sector telt 129.000 bedrijven, draait jaarlijks een omzet van 77 miljard euro en stelt 320.000 mensen tewerk. Uit een bevraging van Bouwunie blijkt dat een nu al omzetdaling van 33% wordt verwacht. We willen nu dus vooral verder werken met het bestaande protocol, dat optimale veiligheid garandeert.”

De beroepsvereniging vraagt ook dat openbare opdrachtgevers alles in het werk stellen opdat lopende en geplande bouwwerkzaamheden onverkort worden verder gezet. Publieke investeringen mogen niet stilvallen. Ook binnenshuis werken moet mogelijk blijven. De sociale contacten kunnen hier perfect worden beperkt. Het protocol bepaalt dat met de particuliere opdrachtgevers duidelijke afspraken moeten worden gemaakt zodat de bouwvakarbeiders op elk moment in veilige omstandigheden kunnen werken.