Bouwunie over actieplan Brouns en Weyts voor TSO en BSO: Maximaal inzetten op duaal leren

Ministers Brouns en Weyts hebben een actieplan klaar om meer leerlingen naar TSO- en BSO-richtingen te lokken. “Het aantal leerlingen mag dan licht gestegen zijn dit schooljaar voor alle tso- en bso-richtingen samen, dat geldt jammer genoeg niet voor de bouwrichtingen. Het aantal leerlingen in bouwopleidingen stabiliseert hoogstens. Sommige opleidingen zoals schilder-decorateur verdwijnen zelfs door het gebrek aan leerlingen. De bouw blijft kampen met een tekort aan instroom. Elk initiatief om meer leerlingen te doen kiezen voor bouwopleidingen, bekijken we dus met open blik”, reageert Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens. De bouworganisatie ziet vooral brood in het versterken van het duaal leren. Bouwscholen moeten niet langer naast een duaal leertraject ook nog een voltijds leertraject met stage aanbieden. “Een eerste goede stap richting een 100% duaal leersysteem voor de bouwrichtingen”, noemt Bouwunie dit. De bouworganisatie benadrukt dat zeker bouwbedrijven open staan voor het systeem van duaal leren. “Het aanbod aan erkende bouwbedrijven is vandaag minstens drie keer zo groot als de mogelijke instroom. Dat zegt genoeg”, aldus Waeytens. Bouwunie wil nog een stap verder gaan en evolueren naar zogenaamde superbouwscholen, te vergelijken met topsportscholen of kokscholen. De bouworganisatie juicht ook de middelen van het Excellentiefonds voor schoolwedstrijden en olympiades toe en maakt er zelf al gebruik van. Zo organiseert ze onder andere hiermee de Bouwschoolaward. Bouwunie noemt het een gemiste kans dat in het actieplan de aandacht vooral gaat naar de talentencentra, terwijl er ook goede sectorale initiatieven bestaan om jongeren bewuster te laten kiezen voor een bepaalde richting. Zoals mijnstemcheck.be.

In plaats dat elke bouwschool naar eigen goeddunken een bouwopleiding al dan niet aanbiedt en zich daarbij soms laat leiden door succesopleidingen (om voldoende leerlingen in de klas te hebben), wil Bouwunie het aantal bouwscholen beperken en omvormen tot die superbouwscholen. Vandaag investeert de bouwsector jaarlijks bijna 1,5 miljoen euro in het Belgisch bouwonderwijs. Dat geld gaat vandaag naar premies voor leerlingen die bouwonderwijs volgen, naar de lerarenopleidingen en ondersteuning van scholen die bouwvakonderwijsrichtingen organiseren. Een klein miljoen wordt nu verdeeld tussen de ruim 200 scholen in Vlaanderen. Door de middelen te centraliseren naar slechts enkele superbouwscholen en de leerlingen die er schoollopen, spreken we niet meer over een paar duizend euro per bouwschool, maar wel over meer dan 100.000 euro per superbouwschool. “Op die manier krijg je automatisch een aantrekkelijker en meer kwalitatief onderwijs”, aldus Waeytens.

Duaal leren
Bouwunie is al langer vragende partij voor een 100% duaal leersysteem. Jongeren die tijdens hun schoolloopbaan leren en werken combineren, komen met een pak meer werkervaring op de arbeidsmarkt. Wat natuurlijk erg in trek is bij werkgevers. Scholen moeten niet langer investeren in de meest actuele infrastructuur, waardoor ze hun middelen elders kunnen inzetten. En de bouwopleidingen krijgen volgens Bouwunie op die manier een opwaardering waardoor meer jongeren voor een bouwopleiding zullen kiezen. Het feit dat scholen niet langer een voltijds leertraject met stage moeten aanbieden naast het duale systeem, is volgens Bouwunie een stap in de goede richting. “Dit kan ook een oplossing zijn om het tekort aan vakleerkrachten op te vangen, eerder dan vakmannen van de werf te halen om les te geven in de school”, besluit Waeytens.