Mobiliteit in Vlaanderen: we zijn steeds trager op weg naar het werk

Klanten in steden en filegevoelige zones worden almaar vaker vermeden

De gemiddelde snelheid van een camionette op weg van en naar de werf ligt vandaag 16 kilometer per uur lager dan 12 jaar geleden. De kosten om zich te verplaatsen zijn gestegen. Door de files, maar ook door hogere brandstofkosten, minder en dure parkeerplaatsen. Dat blijkt uit een enquête van Bouwunie.

In 2007 lag de gemiddelde snelheid van een bouwcamionette nog op 67 km per uur. Vandaag ligt die gemiddelde snelheid op 51 km per uur. 24% trager.
89% van de door Bouwunie bevraagde bouwbedrijven zegt last te hebben van files. Ze proberen ze te vermijden. Door vóór de files naar de werf te rijden. 4 op 10 weigert klanten in filegevoelige regio’s of neemt – als dat kan - een alternatieve route.

Bij werken in de stad zijn niet alleen de files om er te geraken ergerlijk. Lage-emissiezones, circulatieplannen, bijkomende autoloze of autoluwe zones, weinig en/of dure parkeerplaatsen, … Ze hebben een grote impact op de bouwsector en op hun klanten. 32% van de aannemers vermijdt simpelweg de stad. Zij die wel in de stad werken, vinden dit omslachtiger dan vroeger. Vooral het vinden van een parkeerplaats is geen sinecure (47% zegt dat dit moeilijk is). Die plaatsen zijn bovendien duur. De bouwbedrijven krijgen vaak geen speciale parkeertoelating en lopen continu risico op parkeerboetes (39% moet vaker boetes betalen). Nochtans is vlakbij kunnen parkeren, laden en lossen van essentieel belang voor een bouwbedrijf. Alle materiaal en materieel nodig om te kunnen werken, zit in de camionette. Bouwunie pleit dus voor een soepeler parkeerbeleid voor de ondernemers en voor de aannemers in het bijzonder.

72% van de bevraagde aannemers hebben hun kosten voor verplaatsingen op 5 jaar tijd zien stijgen. Met meer dan 10%. Dat komt vooral door stijgende brandstofkosten en tijdverlies door de files.
60% van de aannemers rekent zijn verplaatsingskost door aan de klant. Ze doen dat via een forfait of een prijs per kilometer, of nemen de verplaatsing mee in hun totaalprijs. In die kost zit onder meer de vergoeding die de bouwvakarbeiders krijgen voor hun verplaatsingen van en naar de werf. Dat is in de meeste gevallen de zogenaamde mobiliteitsvergoeding, eigen aan de bouwsector.

Uit de enquête van Bouwunie blijkt ook nog dat 45% van de ondervraagde bouwbedrijven dit jaar een nieuw bedrijfsvoertuig wil kopen. Bij 2 op 3 gaat het om een camionette. Terwijl we bij de bedrijfswagens een verschuiving zien, weg van diesel, bestaan er nog geen volwaardige alternatieven voor bestelwagens. Ze zijn te duur, ongeschikt of niet krachtig genoeg. 80% van de nieuwe bouwcamionettes zullen op diesel (moeten) rijden.