Op eerste zicht evenwichtig akkoord waar bouw mee aan de slag kan

Bouwunie formuleert bedenkingen bij mobiliteit en overuren

In een eerste reactie zegt Bouwunie blij te zijn dat het gezond verstand heeft gezegevierd en dat de sociale partners vannacht tot een akkoord zijn gekomen.

Op het eerste zicht vindt Bouwunie dat het ontwerpakkoord evenwichtig is. De krijtlijnen voor het opstarten van de sectorale onderhandelingen zijn voldoende duidelijk.

De lonen in de privésector mogen dit en volgend jaar met maximaal 1,1 procent bovenop de index stijgen. Inclusief de index betekent dat een opslag van 4,54 procent. Bouwunie vindt het goed dat de sociale partners hiermee het wettelijk kader van de loonnorm respecteren en zo een loonontsporing vermijden. Bij de invulling van de loonnorm op sectorniveau moeten vakbonden en werkgevers bovendien rekening houden met de economische situatie en de concurrentiekracht van de ondernemingen. Dat is een belangrijk aandachtspunt in de bouw waar de tewerkstelling onder druk staat door de buitenlandse concurrentie.

Het groeipad van 58 naar 60 jaar om in aanmerking te komen voor het SWT (brugpensioenleeftijd) is voor de bouwsector realistisch en evenwichtig, zegt Bouwunie. Het vermijdt ook een stormloop naar SWT tegen het einde van dit jaar. Over de SWT-afspraken bij herstructurering spreekt Bouwunie zich niet uit.

Bouwunie betreurt wel dat de overeengekomen maatregelen op vlak van mobiliteit geen oplossing bieden voor de mobiliteitsproblematiek in de bouw. Die maatregelen zijn voor de bouw onbruikbaar of al ingevoerd. De bouwsector is de sector bij uitstek waar collectief vervoer ingeburgerd is en waar het onmogelijk is om de arbeiders met het openbaar vervoer naar de werf te laten gaan. “We zullen op sectoraal niveau op zoek moeten gaan naar een oplossing voor het fileleed”, zegt Jean-Pierre Waeytens, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie.

Op zich is Bouwunie tevreden met de beperkte uitbreiding van het aantal vrijwillige overuren van 100 tot 120. Maar het is erg spijtig dat die onbetaalbaar zullen zijn voor de bouwsector. In het ontwerpakkoord is aan deze overuren immers geen gunstige fiscale behandeling meegegeven. In de bouw geldt al jaren de mogelijkheid om 180 overuren fiscaal voordelig te behandelen. En 180 is al te weinig om alle overuren betaalbaar te maken. Het is dus een gemiste kans dat het aantal fiscaal voordelige overuren niet opgetrokken is, besluit Bouwunie.

Deze eerste temperatuurmeting over het ontwerp van interprofessioneel akkoord door Bouwunie volgt uit de consultatie van de achterban op dinsdagmiddag. Een definitieve reactie komt er pas na de Bouwunie-Raad van Bestuur van 12 maart.